„Budapest legnagyobb sportparkja” címmel az önkormányzat és az állam nagyszabású, komplex fejlesztést hajtana végre a Normafánál – a fő célokról április végi ülésükön döntöttek a hegyvidéki képviselők.
A Normafa és környéke a kirándulni, sportolni vágyók kedvelt célpontja, ám a terület régóta nem rendelkezik a látogatókat kiszolgáló infrastruktúrával. A helyszínre a budapestiek a város legnagyobb közparkjaként tekintenek, ugyanakkor a környék státusza jogilag védett erdő, emiatt pedig pillanatnyilag semmilyen fejlesztést nem lehet megvalósítani. Az önkormányzat ezért a kormány bevonásával kezdeményezi a jelenlegi helyzet rendezését.
Pokorni Zoltán polgármester az áprilisi testületi ülésen elmondta: a normafai fejlesztés ügyében kérték a miniszterelnök támogatását, ennek nyomán egy miniszterelnöki megbízott segíti a számos érintett hatóság közti koordinációt. A projekt lebonyolítására egy közös állami-önkormányzati társaságot kívánnak alapítani.
A polgármester szerint a legfontosabb a közlekedéssel kapcsolatos feladatok megoldása, egyes időszakokban ugyanis rendszeresen előfordul, hogy kaotikus forgalmi helyzet alakul ki a parkolóhelyet kereső autósok miatt. Annak érdekében, hogy csak korlátozott számú gépkocsi menjen fel a hegyre, meghosszabbítanák a fogaskerekű vonalát, így az a Széll Kálmán tértől a Normafáig közlekedne, valamint az elképzelések szerint például a Fácánosnál is parkolót alakítanának ki, ahonnan a tervezett harangvölgyi felvonóval is fel lehetne jutni a Normafához.
Újraéledhetne a síelés hagyománya
A bemutatott fejlesztési elképzelésekről pozitívan nyilatkozott Vincze Géza (MSZP), aki szerint sokan örülnek a sportolási lehetőségek bővítésének, a képviselő ugyanakkor arra kérte a tervezőket, hogy fokozottan ügyeljenek a természet értékeinek megóvására. A síelést kedvelő Püspöki Gábor (Párbeszéd Magyarországért) jó lehetőségnek nevezte a normafai síelés hagyományának újraélesztését, a fejlesztések mértékét viszont eltúlzottnak ítélte, és aggodalmának adott hangot, hogy a megtöbbszöröződő forgalom miatt lepusztul a környezet. A projekt kiemelt beruházássá minősítését is kritikával illette Püspöki, szerinte ebben a formában nem lesz mód az alapos vizsgálatokra, szakmai vitákra.
Bácsy Zsolt (Fidesz–KDNP) egyetértett a beruházás fő céljaival, egyedül azt kifogásolta, hogy a Libegőt alkalmassá tennék a kerékpárszállításra. Úgy látja ugyanis, hogy a hegyikerékpárosok közül sokan természetkárosító módon közlekednek, és nem kellene megkönnyíteni a biciklisek hegyre való feljutását.
Mikó Gergely (Fidesz–KDNP) arra hívta fel a figyelmet, hogy a Normafa környékén már évtizedekkel ezelőtt kialakították a sípályákat (sőt felvonók és kezdetleges hóágyúk is működtek a hetvenes-nyolcvanas években), ezeket tennék ismét síelésre alkalmassá. Pokorni Zoltán hangsúlyozta, hogy körültekintő hatásvizsgálatokat kell készíteni a beruházás kapcsán, hiszen védett területről van szó, amely része az Európai Unió Natura 2000-es ökológiai hálózatának.
A polgármester a hegyről lefelé száguldozó kerékpárosok, a „downhillesek” kapcsán megjegyezte, hogy a környezetre, a kirándulókra és önmagukra nézve is veszélyes, amit művelnek, ám hiába tiltják, hogy az ösvényeken száguldozzanak, nem tudják megakadályozni. Ezért egy pálya épülne számukra a Libegő nyomvonala alatt, hogy szabályozott keretek közé tereljék a jelenleg tilosban járó terepbicikliseket.
Megoldódhat egy régóta húzódó probléma, nevezetesen a kerékpározás tiltása egyes erdei ösvényeken hazánkban. Megtörtént a bizottsági előkészítése az eredetileg a lovasok által kezdeményezett törvénymódosításnak.
„A hegyikerékpárosok nagy lehetőség előtt állnak, ugyanis – amennyiben jövő héten az országgyűlés elfogadja a törvénymódosító javaslatot – ismét szabadon lehet majd kerékpározni az Erdőtörvény által eddig tiltott erdei szakaszokon, ahol az elmúlt években többször is konfliktusba keveredtek a bringások az erdészettel. Jelenleg csak erre kijelölt „kerékpárút” szakaszokon lehet az erdőben kerékpározni, egyébként illegális a legtöbb erdei út használata.
A törvénymódosítás kidolgozásában oroszlánrészt vállaltak a lovasok, akik hasonló problémákkal küzdöttek, s már egy éve készítették elő a beterjesztést. Az egyeztetésekbe Révész Máriusz parlamenti képviselő is bekapcsolódott, képviselve a kerékpárosok érdekeit, és a végeredmény egy közös módosító javaslat lett, amit jó eséllyel fogadhat el jövő héten az országgyűlés.
Szeretném azonban felhívni a figyelmet, hogy a törvénymódosítás önmagában még nem jelentheti a probléma megoldását, nekünk, kerékpárosoknak is egyeztetésekbe kell bocsátkoznunk és egységet kell mutatni a békés egymás mellett élés érdekében. Fontos, hogy minden bringás elfogadjon egy „etikai kódexet” az erdei kerékpározást illetően, ne zavarjuk az erdő nyugalmát, és próbáljuk meg minimálisra csökkenteni a gyalogos turistákkal való konfliktusok kialakulásának lehetőségét is.
El kell fogadnia minden kerékpárosnak, hogy nem csak saját magunkért, hanem egymásért is felelősek vagyunk ebben a történetben, és egy ránk nézve pozitív döntéssel sem szabad később visszaélnünk, egy példa: lehetőleg ne a szombat délutáni „csúcsforgalomban” válasszuk a frekventált normafai ösvényeket mountain bike-ozásra…. Ezzel kapcsolatban a közeljövőben a kerékpáros élet több szereplőjével, képviselőjével is egyeztetni kívánunk, a munkánk eredményeiről hamarosan beszámolunk.”
standmag.hu
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.