A hibridautók, sőt egyes Forma–1-es versenygépek motorjai ihlették a nemcsak energiatakarékos, hanem energiatermelő biciklit. Az amerikai–olasz fejlesztést a dán főváros is szponzorálja, annak a célnak a jegyében, hogy Koppenhága 2025-re az első olyan fővárossá váljon, amely nem szennyezi a levegőt. Még azt is tervezik, hogy az önkormányzat szolgálati autóinak egy részét az új típusú kerékpárral váltják föl. A hátsó kerék agyában könnyű akkumulátor és korszerű elektronika rejtőzik. A fékezéskor keletkező energia elraktározódik, és a többlet gyorsításkor vagy lejtőn fölfelé használható el. A vezérlés a pedálra figyel, hevesebb tekerésre automatikusan szabadítja fel az energiát. Az elektronika további érdekessége, hogy kapcsolatba lép a tulajdonos mobiltelefonjával. Ha valaki ellopja a biciklit, a mobil híján kiderül, hogy nem a tulaj teker. Ilyenkor a jármű sms-ben jelzi, merre vitték, és közben maximális töltésre átállva több energiát igényel a tolvajtól. A szerkezet kerékcserével régebbi biciklikbe is beépíthető, a sorozatgyártást jövőre tervezik. Koppenhága pályázatot írt ki kölcsönbicikli-hálózatra is. Az egyik nyertes, a svéd–amerikai Openbike szintén mobiltelefonos. Így nem kellenek állomások, a kerékpárok bárhol leállíthatók, az igénylők mobilon keresik meg, hol a legközelebbi jármű. Bevezetésük 2013-ban várható.
"Elképzeltem a Budapesti önkormányzat urait, amint javaslatot tesznek a szolgálati autóik kerékpárra cserélésére..."
criticalmass.hu
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.