Európa és Észak-Amerika vasúti közlekedése évről évre kénytelen szembenézni az ősz kellemetlen hatásaival. Ezek közül az egyik a hulló levelek problémája: a sínre kerülő lombszőnyeg komoly fennakadásokat okozhat a vonatok menetidejének betartásában. Elég egy kiadósabb eső, és a levelek összetapadnak, csúszós, takarítást igénylő felülettel "örvendeztetve" meg a vasutasokat.
A teljes sínpálya letakarítása gyakran nem opció, marad tehát a vonatok sebességének csökkentése. Amikor mégis megpróbálják eltüntetni a lombszőnyeget a sínekről, akkor vízsugárral vagy homokzselé keverékkel fújják le a leveleket. Ezek az eljárások azonban károsíthatják a síneket.
Valamit tehát kezdeni kellene a levelekkel, de mit? Például segítségül lehetne hívni a modern technikát, ahogyan azt a hollandok is tették. A Holland Vasúttársaság a múlt hónapban tesztelte Laser Railhead Cleaner névre keresztelt eszközét, melyet a vonat alatt, a kerekek előtt helyezett el. Az LRC lézerimpulzusok sorozatát kibocsátva hevíti fel a szerves anyagot - azaz a leveleket -, annyira, hogy elporlasztásukkal biztonságossá teszi a vonat számára a megszokott sebesség betartásával való közlekedést.
A hollandok közlése szerint az LRC nem árt a síneknek, és semmilyen más, ahhoz közel elhelyezett tereptárgynak sem. Sőt, igazából még hasznos is: a lézer a leveleken túl eltávolítja a rozsdát és felszárítja a pályát, megakadályozva, hogy később újabb levelek tapadjanak rá.
Azt nem tudni, hogy milyen hatással van egy élőlényre, de igazából szinte mindegy is: a Földon nincsen olyan létforma, ami képes lenne idejében áthaladni egy nagy sebességgel haladó vonat előtt annyival, hogy a kerekek még nem, de a lézer már elkapná...
Mire jó a lézervonat?
2014.12.08. 09:11ide tette: kiterdekel
"Űrfegyvert" minden vonatra! Lézerrel tennék szabaddá ősszel a vasúti síneket.
Wikimedia, Loren Grush
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.