Friss topikok

Kitérdekel?

Ha érdekli a tudomány,a jövő, az újítás és ezzel kapcsolatos érdekességek itt a helye! Ha bármivel kapcsolatban kérdése van a következő címre várjuk az e-maileket: kiterdekel.blog (kukac) gmail.com

Légszennyezettség

Budapest légszennyezettsége

Várható időjárás

Időjárás előrejelzés

Széltérkép

Széltérkép

Áram az aszfaltból

2013.09.19. 08:12ide tette: kiterdekel

Nemrég állították forgalomba Dél-Koreában azt a két autóbuszt, amelyek a működésükhöz szükséges energiát az aszfaltból nyerik.

1.jpg

Amikor áram jön az útból...
A technológia fejlesztését a Koreai Fejlett Tudomány és Technológiai Intézet (KAIST) végezte. Ezek a járművek elsőre ránézésre szinte semmiben sem különböznek a hagyományos meghajtású társaiktól. A kétajtós, alacsony padlós buszokat az úgynevezett OLEV (Online Electric Vehicles), azaz hálózatba kapcsolt elektromos hajtásrendszerrel szerelték fel.Lényege hogy az autóbusz útvonalán elektromos kábeleket fektetnek az aszfaltba, nagyjából 20-30 centiméter mélyen. A kábelek 20 kHz-es elektromágneses mezőt indukálnak, amelyből a járművek aljában található tekercsek átveszik az energiát.

A Shaped Magnetic Field in Resonance (SMFIR) nevű technológia nagy előnye, hogy a járműveket nem szükséges felszerelni nehéz akkumulátorokkal (a hagyományos elektromos járművekhez képest, csak mintegy 1/3-nyi méretűre van szükség) így sokkal könnyebbek, és nem kell megállniuk a feltöltés miatt sem. A buszok átlagosan 100 kilowattnyi energiát tudnak felvenni, az elektromos motorjuk teljesítménye pedig 136 lóerőnek felel meg, mely 85 százalékos átviteli hatékonyságot jelent.

A megfelelő működés érdekében az út teljes burkolatának mintegy 5-15 százalékát szükséges kábelekkel ellátni. Az elektromágneses mezőt generáló kábelek csak akkor lépnek működésbe, amikor érzékelik az aszfalton elhaladó autóbuszt. Így sem a gyalogosok, sem pedig az úton közlekedő egyéb járművek nem kerülnek elektromosság alá

2.jpgKicsiben már próbálták
A járművek jelenleg 24 kilométeres utat tesznek meg, a közel 400 ezer lakosú, Nakdong folyó mellett fekvő Gumi város központja, a vonatállomás, valamint az In-dong kerület között. Ez megegyezik a budapesti 46-os busz útvonalának a hosszával. (A nappali járatok közül ez a leghosszabb.) Bár az OLEV-rendszert első ízben tesztelik autóbuszokban, korában a technológiát már kipróbálták a szöuli vidámparkban. Abban az esetben, amennyiben a tesztüzem sikeresnek bizonyul, a város várhatóan további 10 autóbuszt vásárol 2015-ben, éss előreláthatóan az úthálózatot is bővíteni fogják.

Ez lenne a jövő?
A technológia biztosan nem fog villámgyorsan elterjedni, hiszen ahhoz a már meglévő utakat fel kéne bontani a kábelek telepítése érdekében. (Csak Budapest úthálózatának hossza jóval több, mint 4000 km.) Jelenleg olcsóbbak, a szervizelhetőség szempontjából is jóval költséghatékonyabbak, és főleg könnyebben kivitelezhetőek az elektromos felső vezetékek, vagy az elektromos töltő pontok felállítása. Azonban hosszabb távon ez a technika hatalmas lehetőségeket rejt magában. Képzeljük csak el, ha egyszer minden út, és az autók - vagy legalábbis a tömegközlekedési járművek - ilyen technológiával lesznek felszerelve: nem kell többé megállni tankolni, nem kell sorban állni a kútnál, nem foglal helyet és nem jelent plusz terhet a tank vagy éppen a nagy méretű akkumulátor sem. A járművek navigációját fedélzeti számítógépek vezérelik majd a balesetmentes közlekedés érdekében.
A természet számára hatalmas áldás lenne az elektromos közlekedés térnyerése. Nagy kár, hogy ettől még valószínűleg évtizedekre vagyunk.

 

http://ecolounge.hu

Szólj hozzá!

Címkék: jövő busz aszfalt Áram


A bejegyzés trackback címe:

https://kiterdekel.blog.hu/api/trackback/id/tr765523204

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása