Friss topikok

Kitérdekel?

Ha érdekli a tudomány,a jövő, az újítás és ezzel kapcsolatos érdekességek itt a helye! Ha bármivel kapcsolatban kérdése van a következő címre várjuk az e-maileket: kiterdekel.blog (kukac) gmail.com

Légszennyezettség

Budapest légszennyezettsége

Várható időjárás

Időjárás előrejelzés

Széltérkép

Széltérkép

Díjmentes dugókerülés

2010.10.09. 07:30ide tette: kiterdekel

A TMC (Traffic Message Channel) lassanként ugyanúgy a mindennapok részévé válik, mint mondjuk az előző generáció autósai számára az Útinform. Ám ahhoz, hogy hatékonyan ki tudjuk használni a dugókerülő szolgáltatásban rejlő lehetőségeket, nem árt egy kissé a technológia mélyére ásni: ha tudjuk, hogyan működik, garantáltan kevesebb bosszúságban és több sikerélményben lesz részünk.

Vevő

Ahhoz, hogy a TMC-adást – vagyis a rádióműsort, illetve navigációs rendszer esetén az éppen futó hangnavigációt szükség esetén megszakító közlekedési közleményeket – fogni tudjuk, a készülékünknek rendelkeznie kell egy TMC-vevővel. Ez valójában olyan egyedi FM-rádióvevő, amelyik a rádiófrekvencián érkező RDS-adatfolyamból kiszűri a TMC-jeleket. Egyes készülékekbe gyárilag integrálják a TMC-vevőt, de léteznek külső, utólag csatlakoztatható vevőegységek is. Ha az integráció jól sikerült – mint például a nemrég bemutatott, beépített TMC-antennás Mio Moov S605-ben –, akkor a gép a beérkező forgalmi információk alapján az aktuális baleset vagy dugó optimális kikerülő útvonalát is megtervezi.

Adó

A TMC-üzenetek digitális formátumúak, az FM rádióadás viszont analóg. A forgalmi adatokat általában egy meglévő rádiócsatorna adásába rejtve sugározzák. Magyarországon a Petőfi rádió az üzenetküldés csatornája. A 2008 óta működő szolgáltatás a felhasználók számára ingyenes. Maga az állami rádió csupán továbbítja az információkat, a rendszert két magáncég, a TrafficNav és a NaviGate működteti.

Műsor

A navigációs készülék a TMC-n mindig egy adatsort kap, ami három meghatározó elemből – forgalmi csomópont, esemény, idő – áll. Ezeket az információkat a navigációs készülék az alapbeállításnak megfelelő nyelven jelzi ki (tehát Budapesten is lehet például angolul TMC-zni). Nálunk a forgalmi adatok főként az Útinform és a Fővinform adatbázisából érkeznek, ötezer adatközlő jármű, útfigyelő kamerák és az útfelügyeletet végző szervek közreműködésével. A rendszer országosan több ezer közlekedési csomópontot figyel – igaz, többségük egyelőre Budapesten található.

TMC, RDS, GPS

A TMC-szolgáltatások az RDS (Radio Data System) technológián alapulnak. Ez utóbbi lényege, hogy az egyes rádióadók által használt hullámsávokon a műsor mellett (az adás megzavarása nélkül) olyan kisméretű adatcsomagokat is lehet sugározni, amelyek fontos kiegészítő információkat tartalmaznak akár a rádióműsorról, akár valami másról. RDS-ben érkezik például az MR2 Petőfi rádiófelirat az autórádióra (annak, aki ezt a csatornát hallgatja), de az éppen hallható számról vagy az előadóról is jöhet rövid üzenet. Az RDS nemcsak írott szöveg, hanem hang is lehet. A vételére – pontosabban a kijelzésére – nem képes minden navigációs rendszer, a TMC pedig – ami az RDS egy speciális alkalmazása – tovább szűkíti a mezőnyt: egyelőre a GPS (Global Positioning System) készülékeknek csupán egy része TMC-képes.

 

nol.hu

Szólj hozzá!

Címkék: gps navigáció dugó kerülő


A bejegyzés trackback címe:

https://kiterdekel.blog.hu/api/trackback/id/tr162357517

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása