2015 és 2020 között valósággá válhat az a gépkocsi, amely maga szabályozza a forgalomban való részvételét, sőt parkolóhelyet is talál magának.
A holland Helmond projektre az Európai Unió, a közlekedésbiztonságra szakosodott Safespot, a járművek és az infrastruktúrák rendszereit összehangoló CVIS mintegy 80 millió eurót fordít. Tudományos fantasztikumnak tűnhet a dolog, mégis van realitása, ugyanis több mint egy tucat társaság, gépkocsikat gyártó cég, kutató intézet és elektronikai vállalat is részt vesz benne - írta a La Repubblica című olasz napilap.
Például a Fiat kutatóközpontja 38 millió euróval, az Erticoits Europe 40 millióval száll be a fejlesztésekbe. Az utóbbi az intelligens szállítási rendszerekre specializálódott. A fő célkitűzés kapcsolatba hozni az autókat az infrastrukturális berendezésekkel - valami már látszik is ebből a legújabb modelleknél (BMW, Mercedes, Opel), amelyek például le tudják olvasni a sebességkorlátozási jelzéseket, és automatikusan hozzáigazítják sebességüket.
A holland kutatók azonban ennél többet akarnak.
Az elképzelés szerint minden jármű kapcsolatot tart majd egy operatív központtal, amelynek segítségével megtalálja a leggyorsabb útvonalat, kikerüli a gyalogosokat, a kerékpárosokat és a motorosokat. Értelemszerűen követni tudja a többi kocsi mozgását is.
"A központ a maga részéről ellenőrzi a lámpákat, hogy gördülékenyebbé tegye a forgalmat, szükség esetén átváltva pirosról zöldre vagy fordítva. De ez még csak néhány a számos lehetőségből, amelynek szabályoznia kell a közlekedést, csökkentenie a baleseteket és nem utolsósorban a benzinfogyasztást" - magyarázzák a kutatók.
A Safespot egy olyan vezeték nélküli hálózaton dolgozik, amely összekapcsolja az autókat egymással és az infrastruktúrával, lehetővé teszi a járművek lokalizálását egy 400 méteres sugarú körben.
A japán Nissan és a Toyota élen jár a fejlesztésekben, mindketten bemutattak már különböző működő prototípusokat. A verseny azonban a szakemberek szerint még nem dőlt el, mert minden az árakon múlik.
"Az ár azonban nem lesz különlegesen magas, mivel a járművekbe csak kevés plusz elemet kell beszerelni. Fontos tényező lesz azonban egyetértésre jutni az autósokkal, mert a tervezettek ellenállást válthatnak ki belőlük már csak a személyiségi jogok védelme miatt is. Ugyanis a jövő közlekedésbiztonságának ára az lesz, hogy virtuálisan, méterről méterre lehet majd nyomon követni minden kocsi mozgását" - mondta Roberto Brignolo, aki a Fiatnál 200 kutató munkáját irányítja.
5perc.hu
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.