Friss topikok

Kitérdekel?

Ha érdekli a tudomány,a jövő, az újítás és ezzel kapcsolatos érdekességek itt a helye! Ha bármivel kapcsolatban kérdése van a következő címre várjuk az e-maileket: kiterdekel.blog (kukac) gmail.com

Légszennyezettség

Budapest légszennyezettsége

Várható időjárás

Időjárás előrejelzés

Széltérkép

Széltérkép

Ez a csodaautó bombaüzlet, vagy elképesztő átverés

2016.02.18. 20:57ide tette: kiterdekel

Mit szólna egy gyönyörű sportautóhoz, amely sós vízből nyert elektromos árammal megy, mint a rakéta, környezetbarát, pár perc alatt fel lehet tankolni, és egy feltöltéssel több mint 800-1000 kilométert is képes megtenni? Hihetetlenül hangzik, és egyelőre senki sem tudja, hogy létezik-e tényleg ez a technológia. Ha viszont nem, akkor a szemünk előtt zajlik az autóipar történetének legfurcsább svindlije.

A Quant autómárka fejlesztője, egy kis liechtensteini cég idén megint nagyot durrant a Genfi Autószalonon, ezúttal a Quantino névre keresztelt, igen tetszetős modellel áll elő:

 

Fotó:

 

Tavaly ugyanitt az ezer lóerős Quant F vitte el a showt:

 

Fotó:

 

És ha azt hiszi, hogy ezek csak szép papírmasék, vagy fröccsöntött műanyagok, akkor téved. A Quant F-ről a 2015-ös genfi kiállítás óta nem hallani ugyan, de a Quantino például olyannyira létezik, hogy egy friss videó szerint nemrég elkaptak egyet Zürich utcáin is:

Persze rögtön gyanús, hogy nem véletlen felvételről van szó, sokkal inkább ügyesen kivitelezett marketingakcióról, de kétségtelen, hogy Zürich utcáin egy olyan autót látunk menni, amelynek már van német rendszáma.

Egyszerűen tökéletes

A nanoFlowcell AG által gyártott Quant tanulmányok azonban nem a külsejük, hanem a belsejük miatt különlegesek, a Quantinóról például mindössze az alábbi, elég meghökkentő adatokat lehet tudni:

  • Egy tömegtermelésre szánt elektromos sportautó.
  • A nanoFlowcell technológiát használja, amely alacsony, 48-52 V feszültséggel dolgozik.
  • A négy kereket négy külön elektromotor hajtja, ezek összesített teljesítménye 136 lóerő.
  • Végsebessége 200 km/h felett van.
  • Két, egyenként 175 literes tartályban viszi az üzemanyagot, ami nem más, mint két sóoldat, és ezeket hamar fel lehet tölteni, ha elfogynak.
  • Teli tankokkal több mint 1000 kilométert lehet vele megtenni.
  • 3,91 méter hosszú, és 2+2 üléses.
  • A reklámszöveg szerint az ára a mai kompakt autókéhoz lesz hasonló.

Ha most azt gondolja, hogy mindez túl szép, hogy igaz legyen, akkor nincs egyedül. A csodaautóról ugyanis a fent említett adatokon túl gyakorlatilag semmit sem lehet tudni, tesztvezetésre állítólag még soha senki nem kapta meg, de a motorháztető alá sem engedtek érdemben bekukkantani senkit. A fejlesztés ugyan egy jól ismert, tudományosan igazolt elektrokémiai folyamaton alapszik (lásd külön), de annak konkrétabb technikai részletei legalább annyira homályosak, mint az üzlet mögött álló személyek kiléte és eddigi története.

Reneszánsz ember, egy polihisztor művész

A fenti videón a sárga Quantinót Nunzio La Vecchia vezeti, a vaduzi nanoFlowcell AG technológiai igazgatója, a folyadékcella-kutatás tudományos háttérembere. De az is ő, aki ezen a videón énekel:

A folyadékcella

Leegyszerűsítve a technológia lényege az, hogy két tankban két különböző sóoldatot tárolnak. Az egyikben elektron felvételére képes (pozitív töltésű) ionok, a másikban pedig elektron leadásra képes (negatív töltésű) ionok vannak. Ezt a két oldatot egy közös, de membránnal kettéosztott térbe pumpálják. Az elektronok nem tudnak áthatolni a membránon, így az elektron leadása és felvétele nem tud közvetlenül megvalósulni, hiába kerül közel egymáshoz a két oldat.

Ugyanakkor a membrán mindkét oldalát (vagyis a két oldatot) kívülről összekötik egy vezetővel, vagyis erre az útra "kényszerítik" az elektronok vándorlását.

Így végső soron ebben a külső vezetékben áram halad, ami munkára fogható. Ilyen rendszerű folyadékcellák ismertek például vanádium ionokkal, vagy cink-bromiddal is, de rengeteg féle anyaggal lehet kísérletezni. A felhasznált anyagok mellett természetesen a reakció körülményeinek (hőmérséklet, nyomás, koncentráció stb.) megválasztása is fontos lehet.

A nanoFlowcell azt állítja, hogy sikerült megtalálnia egy olyan összeállítást, amelynek hatékonysága forradalmasítja nemcsak az autóipart, hanem az energiatárolást is.

Külön érdekesség, hogy a Quant és a Quantino sóoldatai állítólag a reakció után simán elpárolognak, de nem szennyezik a környezetet. Így nem kell az elhasznált folyadékokat letölteni az autóból, elég csak a frisset betankolni. A cég azt állítja, hogy a jelenlegi benzinkutakat könnyen át lehet állítani arra, hogy ezeket az ismeretlen összetételű oldatokat fogadják, vagyis ennek a fejlesztésnek lényegében már a kúthálózata is kész van.

La Vecchiáról nem lehet túl sokat tudni, amit viszont igen, az nem túl kecsegtető a Quant jövője szempontjából. A tudós-üzletember-zenész-énekes olasz származású, Aargau kantonban él Svájcban, és – a nanoFlowcell honlapja szerint – 1991-ben kezdett energetikai kutatásokba, „különös tekintettel a speciális gépészmérnöki megoldásokra, az anyagtudományra, a napenergia hasznosításra, a plazmafizikára, a mikroelektronikára és az informatikára”.

A nanoFlowcell elődjének számító társaságot 1996-ban alapította Zürichben, majd két évvel később Zugban létrehozott egy napenergia-hasznosítással foglalkozó céget is NLV Solar néven. Ez utóbbi 2008-ban szerződést kötött a sportautóiról híres svéd Koenigsegg-gel. A svédek nem sokkal később, 2009 nyarán jelentették be, hogy szándéknyilatkozatot írtak alá a Saab megvételéről az akkori tulajdonos General Motorsszal. A vételhez az Európai Befektetési Bank 600 millió dolláros hitelére volt szükség, amelyhez a svéd állam csak úgy tette hozzá a garanciáját, ha a projekt a környezettudatosság iránt elkötelezett lesz.

Amint azt a svájci sajtó (például a  Die Wochenzeitung) nem sokkal később megszellőztette, a Koenigsegg ajánlata mögötti „zöld” vonalat Nunizo La Vecchia bevonásával érték el, vagyis ez volt a szövetség lényege. A 2009-es Genfi Autószalonon egy közös, napelemes autó (részleteiben szintén übertitkos) prototípusát be is mutatta a Koenigsegg–Quant-páros, a modell működőképességét azonban tudományos körökben „ezoterikus vicchez” hasonlították. A kis svéd cég hamarosan kihátrált a Saab megvétele mögül, és az első Quantból nem lett semmi, vagyis nem derült ki, hogy tényleg működött-e az autó.

La Vecchia az első cégének (ma már nem elérhető) honlapján állítólag fizikadoktori fokozatot tüntetett fel, a svájci sajtó azonban nem tudta kideríteni, hogy melyik egyetem adhatta ki a papírját. Jelenleg nem használja a dr. előtagot a nevében, és azóta csak találgatnak róla, hogy tényleg megvan-e a végzettsége, esetleg vette a doktorátust, vagy egyszerűen csak bemondta.

A "szeretett Nunzio" ügye

A zenész-üzletember egy komoly szélhámossági ügybe is belekeveredett, az NLV Holding tulajdonosaként, ugyanis azzal vádolták meg, hogy alaposan átvágott egy idős svájci milliomos nőt.Állítólag meggyőzte arról, hogy feltalálta a napenergia-hasznosítás forradalmi, tökéletes módját, az idős hölgy pedig tulajdonosként beszállt a cégbe. A „szeretett Nunzio” – ahogy a hölgy egy levélben megszólította – egy asconai és egy küstnachi ingatlant apportált a cégbe, összesen 39 millió frank értékben.

A cserébe kapott részvények azonban idővel értéktelennek bizonyultak, mert a napenergiás biznisznek nem lett kifutása. A nő 89 évesen meghalt, az örökösei pedig perbe fogták La Vecchiát. Az Eros Ramazotti és Elvis Presley alteregójának tartott üzletembert a zugi bíróság első fokon elítélte, a szövetségi bíróság azonban felmentette, azzal érvelve, hogy az idős hölgynek számos üzleti befektetése volt, vagyis nem volt tapasztalatlan a döntés meghozatalakor.

Itt mindent titok lengedez  körül

A nanoFlowcell AG jelenleg a honlapján nem adja meg a székhelyének címét, a keresők alapján a társaság Vaduzban egy méretesebb családi házba van bejegyezve. A híradások szerint azonban a Quant-modellek nem itt, hanem München környékén, a Siemenstől bérelt ipari területen készülnek, egy neves formatervezési stúdió bevonásával.

Megkerestük a céget számos kérdéssel, amelyből legalább körülbelül kiderülhetne, hogy milyen típusú oldatokat használnak üzemanyagnak, illetve rákérdeztünk arra is, hogy Nunzio La Vecchia melyik egyetemen szerezte a végzettségét (ha van neki), de cikkünk megjelenéséig választ nem kaptunk. La Vecchia egyébként nem szokott szóba állni a sajtóval, amikor pedig kivételt tesz, akkor a konkrét fejlesztési részleteket üzleti titoknak minősíti, amelyekről nem beszélhet, illetve arra szokott hivatkozni, hogy a szabadalmak világszerte való levédetése még nem teljes, ezért nem nyilatkozhat.

Fix pontnak a történetben csak az látszik, hogy hamarosan nyit az idei Genfi Autószalon, és az új Quant körül fog legyeskedni mindenki, mint ahogy korábban Albert monacói herceg vagy éppen Arnold Schwarzenegger sem tudta megállni, hogy pózoljon vele. 

http://hvg.hu/gazdasag/20160217_folyadekcellas_elektromos_autot_fejleszt_egy_homalyos_hatteru__liechtensteini_ceg_quant_debutal_a_genfi_autoszalonon

Szólj hozzá!


A bejegyzés trackback címe:

https://kiterdekel.blog.hu/api/trackback/id/tr638402298

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása