Október végén a Google egy minden eddiginél látványosabb virtuális Budapest-modellel lepte meg a Google Föld nevű térképszoftverének felhasználóit. A cég épületmodellezéssel foglalkozó vezetőjét kérdeztük arról, hogyan zajlik egy ilyen városmodell elkészítése.
A Google egy héttel ezelőtt tette elérhetővé Budapest látványos, nagy területet lefedő 3D-s modelljét virtuális térképszoftverében, a Google Földben (korábbi nevén Google Earthben). Ilyen nagyobb összefüggő, a virtuális épületeket élethűvé varázsoló textúrával is ellátott modell nem sok városról készült eddig. Az USA, Ausztrália és Japán nagyvárosai közül ugyan már sok szerepel a szoftverben, de Európában eddig például csak Párizs, München, Zürich vagy Prága jelent meg így. A virtuális 3D-s Budapestről és a modellezés mikéntjéről Bruce Poldermant, a Google épületmodellekért felelős termékmenedzserét kérdeztük, aki a cég coloradói irodájából videotelefonon keresztül válaszolt a kérdéseinkre.
Október 25-én a mi gyönyörű fővárosunk is megjelent a Google Földben 3D-s modellekkel megjelenített városok között. Hogyan esett a választás most Budapestre?
A népességük alapján választjuk ki a világ városait a 3D-s modellezéshez, és persze az is számít, hogy elérhetőek-e róluk megfelelő légi felvételek az épületek textúráihoz. Itt jön be persze az időjárási tényező, hiszen ilyen felvételeket csak megfelelő időjárási körülmények között lehet készíteni.
A Google nem jelezte, hogy megjelentette saját virtuális modelljét Budapestről, minket is meglepetésként ért. Jól tudjuk, hogy nem közlik, mikor jelentetnek meg egy ilyen modellt?
Tényleg nem kommunikáljuk a dolgot, ez így igaz, de attól még nem kellett volna, hogy meglepetés legyen. Lehet, hogy a saját Budapest-modelljén dolgozó Virtual Hungary-t meglepte (ez a cég készítette el a főváros nevezetességeinek, valamint az Andrássy út és a Ráday utca épületeinek modelljeit - a szerk.), de tudni lehet, hogy a Google folyamatosan 3D-s városmodelleket készít és jelentet meg világszerte. Nem hívjuk fel előtte a polgármestert, hogy szóljunk: le fogjuk modellezni a várost, nincsenek helyi kontaktjaink, vagy ilyesmi. Egyszerűen csak a saját tevékenységünk keretében készítjük el a világ térhatású alaptérképét, és jelentetjük meg, ahogyan az elkészült.
Mennyi ideig tart egy város modelljének elkészítése?
Legkevesebb 2-3 hét kell hozzá, de lehet, hogy több is. Nehéz megmondani, hogy pontosan mennyi, mert ez egy több lépcsős folyamat. Már maga a légi fotózás sem egyszerű. A gépek ilyenkor nem csak több szögből fotózzák be a várost, hanem egy lézeres magasságmérővel is végigpásztázzák, hogy lemérjék az épületek magasságát.
A bonyolultabb épületekkel nem boldogul az algoritmus (a Lehel-csarnok)
A modellek legenerálása ezek után már nem tart sokáig, de ezt még követi egy kis utómunka, ha úgy tetszik, polírozás. Előfordulhat, hogy valahol módosítani, javítgatni, vagy mozgatni kell az épületeket.
Ennek ellenére sok modell közel sem tökéletes azok közül, amelyek most láthatók a térképen.
Nem is ez a célunk: mint említettem, ez csak egy alaptérkép. Egy-egy város épületeinek automatikus legenerálásával csak bíztatni szeretnénk a felhasználókat, hogy maguk is kezdjenek szerkesztgetésbe. Az automatikusan generált modellel ugyanis nem lehet mindent megcsinálni, amit a felhasználók által szerkesztettekkel.
Ha rákattintunk egy általunk generált épületmodellre, nem történik semmi. A felhasználók által készített modelleknél viszont feljön egy szövegbuborék, amely részletes információkat tartalmazhat az épületről. Megtudhatjuk például, hogy azt ki tervezte, mikor épült, hány emeletes, mikor tart nyitva, és így tovább. A célunk az, hogy a jövőben egyre több ilyen, extra információkat nyújtó épületmodell borítsa be a térképet, és folyamatosan jelentetjük meg ezeket.
A Google saját maga által generált városmodellje számítógéppel készül, vagy dolgoznak rajta emberek is?
Ennek nem árulhatom el a részleteit. Maradjunk annyiban, hogy ez egy automatikusan generált térkép.
Nem sokkal Budapest modelljének bemutatása előtt jelentették meg a Google Building Maker nevű webes alkalmazást, amivel bárki pár kattintással készíthet épületmodelleket. Ha jól értjük, ez a szoftver ugyanazokat a légi felvételeket használja, mint amivel önök készítik a saját modelljeiket?
Igen, ez így van. A felhasználók eddig csak egy szoftverrel készíthettek 3D-s modelleket, a Google Sketchup nevű tervezőprogrammal. A fő különbség az, hogy ebben a felhasználóknak maguknak kell ellátniuk textúrával az épületeket, míg a Building Makerben pár kattintással, néhány négyzet, kör vagy háromszög megrajzolása után küldhetnek be nekünk új modelleket. Nem is beszélve arról, hogy mennyivel egyszerűbb eljátszadozni a böngészőben egy ilyen szerkesztőprogrammal, mint letölteni, telepíteni és begyakorolni a komolyabb tudású SketchUpot.
Építkezés a Building Makerben: csak pár kattintás
Már említette a Virtual Hungary Kft.-t, amely sok épületmodellt készített el Budapesten, amelyek meg is jelentek. A Google saját modelljének megjelenésével viszont, mint azt a cég képviselői nekünk elmondták (és mint arról korábban az Index.hu is beszámolt - a szerk.), körülbelül kéttucatnyi, korábban már jóváhagyott épületük tűnt el a térképről.
Én személy szerint egyetlen olyan épületükről sem tudok, amit levettünk volna a térképről, viszont utánanéztem, és sok modelljüket eleve nem hagytuk jóvá. A felhasználók által készített épületmodellek ellenőrzése egy sok lépcsős folyamat, amelynek során azt nézzük meg, hogy nem lebeg-e az épület, vagy nincs-e lejjebb a talajnál, van-e rajta fotós textúra, jó helyen van-e, és így tovább.
Általában a textúrákkal szokott probléma lenni, mivel az emberek olyan megoldásokat alkalmaznak, amelyek nem alkalmasak a szoftverben való megjelenítésre. Ha valakinek jobb modellje van, mint amit már kitettünk a térképre, akkor az azokat listázó 3D Warehouse weboldalon keresztül jelezheti ezt nekünk, és megvizsgáljuk, hogy tényleg annak kellene-e ott lennie inkább. A Virtual Hungary most elkezdte használni ezt a funkciót, és szerintem ennek így kellene működnie: az általános koncepció az, hogy a legjobb modell kerül ki.
Mi viszont úgy tudjuk, hogy a Virtual Hungary modelljei közül többet rosszabb minőségűekre cseréltek ki a szoftverben.
Elképzelhető, hogy ez megtörténik, mivel a modellek jóváhagyása egy sok lépcsőből álló folyamat. A rendes menetrend szerint először mi kiadunk ki egy 3D-s alaptérképet, majd azt javítjuk fel a felhasználók által készített, részletesebb modellekkel.
Ez már talán túl sok technikai részlet, de talán jobb, ha kitérünk rá: amikor sort kerítünk egy város lemodellezésére, ismét ellenőrizzük az ütközéseket. Minden olyan épület, amelyiknek a helyére kerülne automatikusan generált modell, vagy akár egy másik felhasználói modell, beáll egy sorba az ellenőrzésre. Ilyenkor előfordulhat, hogy felborul a sorrend, és a saját 3D-s modellünket előbb hagyja jóvá a rendszer, mint ahogy az ugyanarról a helyről "beszippantott" korábbi, mások által készített épületet, ezért a frissítés során a miénk kerül ki annak helyére. Ahogy viszont az ellenőrző rutin elér a jobb minőségű modellig, és végez vele, az visszakerül a helyére.
Lényeg a lényeg, ez nem egy katasztrófa, hogy a térképről eltűnt néhány épületmodell, és nem látható egy vagy két hétig - egy hetes időközökkel frissülnek ugyanis a Google Földben látható 3D-s modellek. Garantálom, hogy mivel mi a legjobb minőségű modelleket szeretnénk ott látni, a legjobbak kerülnek majd ki.
Említette, hogy maga is megnézte a Virtual Hungary szóban forgó modelljeit. Hogyan zajlik az ellenőrzési folyamat, automatikusan, vagy emberi részvétellel?
Sok automatizmus van, de emberi munka is van benne. Annyit hadd emeljek ki: nincs olyan, hogy valakinek a modelljeit automatikusan jóváhagyjuk a megjelenésre. A felhasználók által készített modellek legelőször a Google Föld közössége elé kerülnek a 3D Warehouse-ban, egy KMZ-fájl formájában. Ekkor még csak úgy jeleníthetők meg a szoftverben, ha a felhasználók maguk töltik le őket, nem automatikusan.
Ezt követően egy csapathoz kerülnek a Google-nál, leellenőrzik rajtuk, hogy megfelelnek-e követelményeinknek. Ezt követi azoknak az épületeknek az ellenőrzése, amelyekből több változat is készült. Legjobb esetben, ha nincs ott más épület, akár egy perc alatt kimehet a modell, de ha több épület pályázik ugyanarra a helyre, akkor ez hetekbe is telhet.
Most főleg azért van nehéz dolgunk, mert Budapest modellje és a Building Maker egyszerre jelent meg, és teljesen el vagyunk havazva a munkával, úgy elárasztottak minket modellekkel a felhasználók. Özönlenek az alkotások, és mint említettem, ellenőrzés nélkül semmi sem mehet ki. Mivel a termék népszerű, az emberek nagyon odafigyelnek ránk, és azonnal észrevesznek minden egyes problémát a Google Földben. Bár csak ez lenne a legnagyobb problémánk, de sosem tudhatjuk, hogy milyen reakciókra számíthatunk.
Az elárulhatja, hogy a Building Makerrel most hányan kezdtek neki Budapest épületeinek az elkészítésének? Vagy hányan dolgoznak vele világszerte?
Egyelőre nem hoztunk nyilvánosságra információt arról, hányan kezdték el használni, de annyit elmondhatok, hogy minden várakozásunkat felülmúlta az arány. A Google Sketchup már három és fél éve elérhető, és azóta dolgoznak vele a felhasználók, de a Building Makerrel már az elmúlt két hétben több nagyságrenddel több épületet készítettek és küldtek be nekünk.
Milyen arányban mennek át a Building Makerrel készült épületek a minőségellenőrzésen?
Ezt sem árulhatom el pontosan, de valahol 50 és 100 százalék között van ez az arány. Természetesen sokan csak kísérleteznek, játszadoznak a szoftverrel, és be sem fejezik a munkát. Ennek ellenére az elmúlt két hétben több ezer új modellt jelentethettünk meg a Google Földben, és garantálom, hogy így lesz a továbbiakban is.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.