Az elmúlt hónapokban a CERN mérnökei sziszifuszi munkával, centiméterről centiméterre haladva számolták fel a tavalyi meghibásodás következményeit, így a világ legnagyobb részecskegyorsítója rövidesen készen áll arra, hogy ismét üzembe helyezzék. A javítási munkálatokról és a várható menetrendről csütörtökön tartottak tájékoztatót.Rolf Heuer, a CERN főigazgatója július 2-án délutánra intézeti ülést hívott össze, ahol Steve Myers, a nagy hadronütköztető (Large Hadron Collider, LHC) vezető fizikusa beszámolt az LHC 3-4-es szektorának (ahol a tavalyi meghibásodás történt) javításáról, a többi szektor átvizsgálásáról és a gyorsító üzembe helyezésének, a kísérletek megkezdésének tervezett menetrendjéről. Lévai Pétert, a magyar ALICE-csoport vezetőjét, az MTA KFKI Részecske és Magfizikai Kutatóintézet tudományos tanácsadóját kérdeztük az elhangzottakról.
58 kilométernyi cső tisztítása centiméterenként
Mint emlékezetes, 2008. szeptember 19-én, mindössze 9 nappal az első sikeres nyalábpróbák után súlyos meghibásodás történt az LHC 3-4-es szektorában: egy hibás elektromos csatlakozás miatt több tonna hélium került ki a rendszerből, és számos mágnes megrongálódott, elszennyeződött.
A károk javításának egyik fontos szakasza idén április 30-án fejeződött be: a 3-4-es szektorban 39 dipól- és 14 kvadrupólmágnest újrainstalláltak. Ezután átvizsgálták az összes elektromos csatlakozót és 13 000 amper áramerősségre tesztelték őket.
Kitisztították azt a nyalábcsatornát, amelyik a meghibásodás során szigetelőanyag-maradványokkal szennyeződött. Ez a munka a 3-4-es szektor 78%-át érintette (ez 2,4 km, a teljes nyalábcsőnek közel 10%-a). Összességében 58 kilométernyi vákuumcsövet takarítottak ki centiméterről centiméterre, majd bevizsgálták és újra vákuum alá hozták őket.
Új biztonsági berendezéseket telepítettek, hogy egy hasonló esetben a hélium ellenőrzött körülmények között tudjon távozni, és ne keletkezzenek hasonló károk. Megerősítették a gyorsító rögzítéseit is.
Az utolsó javítási munkát június 23-án fejezték be a 3-4-es szektorban, és a napokban lezárták a többi, más szakaszokon lévő munkaállomást is, a gyorsító készen áll a tesztek megkezdésére.
origo.hu
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.