Friss topikok

Kitérdekel?

Ha érdekli a tudomány,a jövő, az újítás és ezzel kapcsolatos érdekességek itt a helye! Ha bármivel kapcsolatban kérdése van a következő címre várjuk az e-maileket: kiterdekel.blog (kukac) gmail.com

Légszennyezettség

Budapest légszennyezettsége

Várható időjárás

Időjárás előrejelzés

Széltérkép

Széltérkép

A Világbank egykori vezető tanácsadója azt mondja, hogy egy "második faj" irányítja a pénzt és a vallást a Földön

2017.02.20. 07:35ide tette: kiterdekel

Karen Hudes, a Világbank egykori vezető tanácsadója az utóbbi időben elég nagy zajt csapott, és a közelmúltban valami olyat mondott, amit még soha. Azt mondta, hogy a Földön egy másik faj irányítja a pénzt és a vallást. Sokan, akik pozíciójuknál fogva tudnak bizonyos dolgokat, melyet a többség nem tudhat, néhány igen megrázó nyiltakozatot tettek az utóbbi időben. Például Paul Hellyer, egykori kanadai honvédelmi miniszter nemrég azt mondta, hogy legalább "4 ismert idegen faj látogatja a Földet több ezer éve." Erről többet itt lehet olvasni:

http://ujvilagtudat.blogspot.hu/2014/01/ha-elkezdenenk-leloni-az-ufo-kat-egy.html

Bár igaz, hogy csak azért, mert valaki mond valamit, még nem jelenti azt, hogy teljes mértékben igaz lehet, amit állít, nem számít, milyen háttérrel rendelkezik. Ugyanakkor azt, amit mond, sok ősi történelmi tény támasztja alá, valamint a közelmúltban tett furcsa jelenségekről szóló közzétételek, például az UFO-król, titkos társaságokról és így tovább. Ha valaki, aki hitelt érdemlő Világbanki informátor hirtelen egy ilyen megjegyzést tesz, elég sokkoló. Bár az interjúban elveti a földönkívüliek bolygónkon való jelenlétének gondolatát, amivel persze sokan nem értenek egyet. Hatalmas mennyiségű bizonyíték van, melyek azt sugallják, hogy nem vagyunk egyedül, és valóban látogatnak bennünket földönkívüli fajok.

"Ezek az országok nem monolitikusak, vannak erők, melyek harcolnak a korrupció ellen, és vannak olyan erők, melyek teljes mértékben együttműködőek, és amit tesznek, az ezekben az országokban élő emberek elárulása. A csoport, mely a hálózat irányítása mögött áll, a jezsuiták, és mögöttük is vannak bizonyos csoportok. Az egyik ilyen csoport ugyan emberszabású, de nem emberek. Nagyon okosak, de nem kreatívak, inkább matematikai lények. Sokkal nagyobb erővel rendelkeztek a korábbi jégkorszak idején. Hosszúkás koponyával rendelkeznek, utódokat képesek létrehozni nőnemű emberrel történő párosodás útján, de az utódaik nem fogamzóképesek. A titkos társaságok, a titkok, és olyan információk világában élünk, melyeknek nyilvánosnak kellene lenniük, de mégsem azok."

A fenti idézet az interjúban körülbelül a 21. perctől hallható.


Karen vezető pozícióban volt a Világbanknál 12 éven keresztül, amikor úgy döntött, hogy számos információt nyilvánosságra hoz a Világbankról, és az ott működő korrupcióról. A Yale jogi karán tanult, valamint gazdaságtant az Amszterdami Egyetemen. Dolgozott az Amerikai Export Import Banknál az USA-ban 1980-1985 között, valamint a Világbank jogi osztályán 1986-tól 2007-ig.

Példák az ősi, megnyúlt koponyákra - DNS teszt bizonyítja, hogy nem emberiek - http://ujvilagtudat.blogspot.hu/2014/01/ezek-az-megnyult-osi-koponyak-nem.html

Ezek a sokkoló kijelentések nem sokkal azután érkeztek, miután azt mondta, hogy a világ egy "valuta háborúban" van, hogy a Federal Reserve mint egy őrült folytatja a pénz nyomtatását, és ha ezt ilyen tempóban teszik tovább, akkor más országok nem fogják elfogadni ezt a valutát. Felfedte már azt a bűnügyi korrupciót, amely a pénzügyi intézmények legmagasabb szintjein zajlik. 1999-ben számolt be a Fülöp-szigetek második legnagyobb bankjának hatalomátvételéről. Beszámolt a pénzügyi intézmények és a különböző kormányok közötti összejátszásról, és még nagyon sok más dologról is.

A Világbank volt vezető jogtanácsosa, Karen Hudes számol be arról, hogyan játszanak össze pénzügyi csoportok és kormányok, kik tartják kezükben a sajtót, hogyan lopják el a szegénység leküzdésére szánt pénzeket a vezetők, kik uralják a bankrendszeren keresztül az egész világot.


Collective Evolution

http://ujvilagtudat.blogspot.hu/2014/03/a-vilagbank-egykori-vezeto-tanacsadoja.html

Szólj hozzá!


Ilyenek lesznek a jövő szélturbinái?

2017.01.25. 08:26ide tette: kiterdekel

A tudósoknak sokáig nagy fejtörést okozott az állatok és emberek mozgását pontosan lemásolni, hogy a gépek is hasonlóan tudjanak mozogni. Ez a korlát nem csupán az élethű robotok építésénél jelent problémát, más területeken is hatalmas hasznát lehetne venni ennek a tudásnak. A Tyer Wind szerint a limitáltság ahhoz vezetett, hogy viszonylag egyszerű és nem túl hatékony megoldásokkal kellett megoldani dolgokat, utalva ezzel a szélenergia iparban használt turbinákra.

Ez azonban változni látszik. Az elmúlt években már egyre jobban kiismerték a tudósok az állatok és emberek mozgásának pontos felépítését, így sokkal élethűbb gépeket tudnak már készíteni. Anis Aouini legújabb szélturbinájának működése is inkább hasonlít egy madár szárnycsapásaira, mint egy szélmalom forgására.

wind3

A Tyer Wind lemásolta a kolibri madár szárnyának mozgását, aminek köszönhetően a kis madár képes egyhelyben lebegni. Az új turbináknak két szárnya van, amik a szárnyuk végével egy nyolcast leírva mozognak a szélben. Az 1,6 méteres szénszálas szárnyak a szél energiáját begyűjtve elektromosságot termelnek, éppen úgy, mint az eddig használatos társaik, annyi különbséggel, hogy valószínűleg sokkal hatékonyabbak.

Azért csak valószínűleg, mert a Tyer Wind még nem közölt semmilyen pontos részletet. A csapat jelenleg is teszteli a szerkezet energia hatékonyságát, aerodinamikus viselkedését, és azt hogy az egész milyen gyorsan használódik el, esetleg milyen gyakran kell majd elemeket cserélni rajta. Annyit azonban elmondtak, hogy a tesztek eddigi eredményei rendkívül ígéretesek.

wind4

A technológiát, amivel ezt a szerkezetet is megtervezték és megépítették más helyen is szeretnék alkalmazni, mert úgy vélik az állati mozgás mimikálása sok iparágat frissíthetne fel, és tehetne hatékonyabbá. Egyelőre úgy néz ki, hogy a biomimikálás még nem érte el azt az áttörést amire szüksége lenne, de talán éppen a Tyer Wind kolibri-szélturbinái jelenthetik majd ezt, ha befutnak a hivatalos adatok.

http://www.tisztajovo.hu/megujulo-energiaforrasok/2017/01/23/ilyenek-lesznek-a-jovo-szelturbinai

Szólj hozzá!

Címkék: szél szélerőmű szélturbina


Egy híres színész leszállt a repülőjéről, hogy szóljon: megdöglik a Föld

2016.11.09. 07:56ide tette: kiterdekel

Valószínűleg Leonardo DiCaprio maga is érezte, hogy kevés könnyebben támadható hírességet választhatott volna az ENSZ klímapolitikai nagykövetnek, mint őt. Az egy dolog, hogy már a kilencvenes években is szót emelt az akkor még újdonságnak számító globális felmelegedés elleni küzdelemben, de közben olyan hatalmas ökológiai lábnyoma keletkezett, hogy ha afrikai országok nem is férnek el benne, megyék azért mindenképpen.

A lényeg viszont nem is az, hogy Leonardo DiCaprio tényleg magángéppel utazik-e pár órát azért, hogy átvegyen egy környezetvédelmi díjat, hanem az, hogy végre készült egy film, ami jól összeszedi, mekkora óriási bajban van a Föld, és mennyire tarthatatlan nagyjából minden, amit ma a kényelmes élet részének nevezünk.

Hakni a pusztuló világ körül

A film lényege ugyanis nagyjából ennyi: száz éve elkezdtük elcseszni, úgy ötven éve tudjuk, hogy elcsesszük, úgy tíz éve látjuk, hogy mekkora is lesz a baj, de ha nem változik semmi, akkor pár évtizeden belül társadalmi, gazdasági és minden egyéb szempontból véve is olyan komoly világkrízis jön, hogy amellett a mostani menekültválság vidám varietének tűnik majd.

A National Geographic által készített dokumentumfilm azt mutatja be, hogy utazta körbe a világot az ENSZ nagyköveteként a híres színész, és hogy beszélgetett emberekkel, politikusokkal és tudósokkal arról, hogy mekkora a baj. Mekkora a baj azzal, hogy a modern civilizáció tulajdonképpen minden vívmánya valami olyan dologra alapszik, amellyel tönkretesszük a bolygót. Szó van arról, hogy pusztítja el Kanada egyes részeit az olajhomok kitermelése, látjuk, mit művelt az emberi tevékenység a korallzátonyokkal. Személyesen egy eszkimótól tudjuk meg, hogy oké, hogy még van jég az északi sarkvidéken, csak épp régen kemény volt minden, most meg mintha jégkrémben sétálnánk. Vagy ott van Szumátra, ahol a világszerte elképesztő mennyiségben használt étkezési pálmaolaj miatt a dzsungel nagy részét kiirtották már.

A film a problémával kapcsolatban semmi olyat nem mond, ami bárkinek, aki nem egy kő alatt élt az elmúlt 20 évben, igazi újdonság lehetne. Sőt, még az sem újdonság, hogy DiCaprio foglalkozik a témával: 2007-ben Az utolsó óra című filmben tulajdonképpen már egyszer nekifutott ennek az egésznek, a 2000-es évek elején pedig már beállt egyszer a természetvédelem arcának, bár tény, hogy nem ENSZ-nagykövetként. Ami újdonság a filmben, és ami miatt mindenképpen érdemes megnézni a Youtube-on ingyen elérhető másfél órás mozit, hogy 

végre nem mentenek fel benne senkit.

Két érdekes rész is van, amikor az jön le, hogy bár az USA szeret a világ megmentőjének szerepében tetszelegni, azért bőven nincs erről szó. Az egyik, amikor kiderül, hogy Kína korántsem az a mumus, aminek úgy általában próbálják beállítani: jóval nagyobb arányú zöldenergiás törekvések és befektetések vannak, mint mondjuk az USA-ban. Az más kérdés, hogy az ország sokkal rosszabb állapotban van a fosszilis tüzelőanyagok felhasználása és úgy általában a környezetvédelmi szempontok alapján, mint az USA, ugyanakkor az is tény, hogy Kína nem véletlenül tud ilyen olcsón a világ mindent járó malmocskája lenni.

A másik rész az Indiában tett utazás. Ahol megtudjuk, hogy egy USA-nyi népességrész várja, hogy egyszer bevezessék az áramot a házába. Ha ők is rászabadulnak fogyasztóként az indiai energiaszektorra, a legvalószínűbb, hogy az országban olcsón elérhető szénből termelnek majd nekik. De mielőtt nekiállhatnánk szörnyülködni, hogy úristen, na akkor mi lesz, a filmben megszólaló indiai politikusnő gyorsan kiosztja DiCapriót.

Neki ugyanis tele a töke azzal, hogy minden nyugati, függetlenül attól, hogy egy ország képviselője, egy cég szakembere vagy akár egy civilszervezet munkatársa, azt javasolja neki, hogy ó, ne szénnel termeljenek majd annak a 300 millió embernek áramot, hanem naperőművekkel. A politikusnő nem hagyja magát mondván, miért pont Indiától várja el mindenki, hogy naperőművekkel és más, környezetbarát megoldásokkal termeljen áramot, ha az USA sem törekszik erre?

Ne másoktól várjuk

És ekkor kerül elő először a példamutatás, mint a legjobb módszer a változtatásra. A film másik értékelhető pontja, hogy igenis ad alternatívákat, ráadásul nem a „költözzön mindenki az erdőbe és rágjon gyökereket” vonalon. Viszont az az üzenet, hogy ne másokat ösztönözzünk, ne kívülről várjuk a megoldást, igenis benne van a filmben.

Ne a politikusoktól várjuk, hogy majd mennek előre helyettünk, hiszen amíg van egy szavazóképes tömeg, amely szavazatait meg lehet szerezni azzal, hogy valaki klímaszkeptikusnak állítja be magát, akkor mindig is lesz olyan képviselő, aki ezt megteszi. Pláne, ha óriási, az olaj- és élelmiszeriparban érintett cégek dollármilliókkal támogatják ezeket az embereket – hogy ez puszta véletlen, azt mindenki döntse el maga.

Ne a legszegényebb rétegektől és a legszegényebb országoktól várjuk, hogy majd innovatív megoldásokkal lesznek úrrá a nyugati fejjel elképzelhetetlen káoszon és szegénységen, hanem kezdjék el a fejlett országok a változást, hogy az így tömegtermelésre átálló napelem- és egyéb zöld vállalkozások már elég olcsón termelhessenek másoknak.

Ne az élelmiszeripartól várjuk el, hogy mondjanak le a profitról és gyártsanak egészséges ételeket maguktól, hanem együnk kevesebb marhát, és ne vásároljuk a sok szemetet, ami pálmaolaj felhasználásával készül.

Sőt, ne Leonardo DiCapriótól várjuk el, hogy ne járjon magánrepcsivel, ha megteheti. Ha mást nem is tett, leforgatott egy ilyen filmet, valószínűleg ingyen, ahelyett, hogy ugyanennyi idő alatt számtalan jól fizető japán reklámra mondott volna igent. 

Tehát ha mondanivalót keresünk a filmben, azt megtaláljuk. És jó, hogy sikerült a hollywoodi sztárok közül olyat választani, aki intelligensen képes megoldani egy ilyen közszereplést, sőt üdítő az a pár mondatnyi önirónia és –ostorozás, ami végül belekerült a végső változatba. Külön szép gesztus a National Geographictől, hogy a filmet ingyenesen elérhetővé tette azzal, hogy kitolta az egészet a Youtube-ra, sőt, még magyarul beszélő változat is készült belőle.

A baj inkább az, hogy csak remélni lehet, hogy a filmnek valamilyen hatása is lesz azokra, akik megnézik, és végre hízik akkorát a kritikus tömeg, hogy például felháborodjunk, amikor a kormány a szélenergia ellehetetlenítését célzó törvényt akar átnyomni a parlamenten. Vagy legalább ne álljunk meg ott, hogy mérgesen megosztjuk a videót a Facebookon.

 

http://index.hu/tudomany/2016/11/08/egy_hires_szinesz_leszallt_a_repulojerol_hogy_szoljion_megdoglik_a_fold/

Szólj hozzá!

Címkék: föld felmelegedés


ÚJ MAGYAR TALÁLMÁNY AMI MEGFOGJA MENTENI A BOLYGÓT! VÉGRE SIKERÜLT LEVÉDENI!!

2016.10.24. 08:33ide tette: kiterdekel

Megszünteti a klímaproblémát és Magyarország anyagi gondjait. Magyarországon akarom gyártani a világ azon részeinek, ahol nincsenek...

Megszünteti a klímaproblémát és Magyarország anyagi gondjait. Magyarországon akarom gyártani a világ azon részeinek, ahol nincsenek autógyárak. Lehetővé teszi a zöld energiahordozók : Hidrogén, Földgáz, Propán Bután gázok kompresszió nélküi normál légnyomáson történő ideális rbbanással történő hasznositását és az így keletkezeő négyszeres energiának közel 100 % os hasznositását.

 

 

A robbanóterek számának és a gyűrűalakú robbanótér átmérőjének korlátlan számú variációja eddig elképzelhetetlen nagyságrendű teljesítmény és forgatónyomaték előállítását teszi lehetővé közel 100% os hatásfokkal.

Megszünteti a levegő és környezet szennyezést: a kipufogóból csak vizpára jön ki.

A DUGATTYUS MOTOROK HÁTRÁNYAI

1. Folyékony üzemanyagok csak folyamatos égéssel tudnak égni.
2. Az üzemanyag egyharmada a kipufogóban ég el.
3. Nagy a kompressziós veszteség.
4. Korlátozott forgatónyomaték a 4cm nél rövidebb erőkar miatt.
5. A szinuszos teljesitmény és nyomaték átvitel 50 % os veszteséggel.
6. Járulékos veszteség 5 % (olajpumpa, surlódás, szelepvezérlés, akutöltés)

NAGY ROTOR MOTOR ELŐNYEI

1. Gáznemű üzemanyagok kompresszió nélküli térben képesek ideális robbanásra.
2. Az ideális robbanás energiája (4) négyszerese a folyamatos égésnek.
3. Korlátlan átmérő és robbanótér variáció.
4. Korlátlan teljesitmény és nyomaték variáció.
5. A fordulatonként 6 ideális robbanás 4 szeres energiája a nagy átmérőjű gyűrü alakú robbanótér minden pontján közel 100 % os hatásfokkal és levegőszennyezés mentesen alakul át folyamatos óriási teljesitménnyé és forgatónyomatékká.
6. Nincs surlódás (közel illesztett alkatrészek, mint a gőz vagy gázturbinák)

http://tudnodkell.info/nahat/v/uj-magyar-talalmany-ami-megfogja-menteni-a-bolygot-vegre-sikerult-levedeni/

Szólj hozzá!

Címkék: rotormotor


Elképesztően hatalmas az univerzumunk

2016.09.09. 07:21ide tette: kiterdekel

A Hubble kamerája több mint 4 hónapig egy sötét pontra mutatott, és megdöbbentő dolgot fedezett fel

Hubble%2B%25C5%25B1rteleszk%25C3%25B3p%2

Néhány évvel ezelőtt a Hubble űrteleszkóp kameráját az éjszakai égbolt egy kis területére irányították. A terület, amely a telihold méretének egytizede volt teljesen sötétnek tűnt, mivel szabad szemmel egyetlen csillag sem volt látható.

A Hubble kamerája több mint 4 hónapon keresztül mutatott erre a területre, összegyűjtve minden fényt, amit tudott.

Ez az, amit a Hubble látott…

Hubble%2B%25C5%25B1rteleszk%25C3%25B3p%2

Minden egyes pont a képen egy egész galaxis. Minden galaxis tartalmazhat akár 1 trillió csillagot (1,000,000,000,000).

Minden csillag körül keringhet egy bolygórendszer.

Egyedül ezen a képen több mint 10,000 galaxis látható!

Ezek a legtávolabbi objektumok, melyeket valaha fényképeztek, tőlünk több mint 13 milliárd fényévnyire.

Az alábbi képen látható galaxis legalább 8-szor annyi csillagot tartalmaz, mint a mi galaxisunk, a Tejút. Olyan nagy, hogy gyakorlatilag az aktuális fizikai elméletek szerint nem is létezhetne.

Hubble%2B%25C5%25B1rteleszk%25C3%25B3p%2

Az egész Star Trek sorozat egyetlen galaxisban zajlik. A USS Enterprise maximális fénysebességgel csaknem 10 millió év alatt érné el ezt a galaxist.

És itt jön a legjobb rész, amibe megdöbbentő belegondolni.

Mindezt egy olyan kicsi sötét, négyzet alakú területből kaptuk, aminek mérete alig tizede a teliholdnak, ahol úgy tűnt, hogy nincs semmi!

Ezek után csak egy bolond gondolhat arra, hogy talán mi vagyunk az egyetlenek az Univerzumban. Ennek az esélye kevesebb, mint egy a trillióhoz. Sőt, ennél sokkal kevesebb. Egyszerű logika, nyilván nem vagyunk azok.

Az élet létezik odakinn. Talán még több is, mint amit képesek vagyunk felfogni. Mára egyre többen vélik úgy, hogy az univerzum tele van élettel. Vannak nálunk fejlettebb és kevésbé fejlett lények. Lények, akik építenek, és lények, akik pusztítanak.

Valószínűleg minden faj rendelkezik egy ajándékkal, a kirakós egy darabjával. Hogy felfedezzék ezt a darabot, egy fajnak egyesülnie kell és együtt kell működnie. Amikor remélhetőleg mi is elérjük ezt, a következő kihívás az lesz, hogy megtaláljuk azt, hová illik a kirakósban a mi részünk. Talán léteznek galaktikus szövetségek, amelyben minden faj és civilizáció egyesül egy bizonyos galaxisban.

De miért állnánk itt meg? Miután egy galaxis egyként működik, miért ne egyesülhetne egy galaxishalmazzal, és így tovább, amíg az egész univerzum egy egységben olvad össze.

Mert valószínűleg ez lehet az univerzum célja. A neve is ezt jelenti.

Az Univerzum a Világmindenség. Ezek Isten szavai. Isten mindensége. Az Univerzum.

http

 

Forrás: A Hubble kamerája több mint 4 hónapig egy sötét pontra mutatott, és megdöbbentő dolgot fedezett fel

Szólj hozzá!

Címkék: űr hubble


A horvátok 1000+ lóerős autója simán lenyomja a Model S-t

2016.08.17. 23:51ide tette: kiterdekel

Nem szeretnénk túlságosan merész jóslatokba bocsátkozni, de a jelek alapján nagyon úgy tűnik, hogy a horvátok régóta ígért elektromos autója, a Rimac Concept One nagyot fog durranni. A kocsit már bemutatták a márciusi Genfi Autószalonon, és amellett, hogy külsőre sincs vele semmi gond, a paraméterei is eléggé meggyőzőek. Nemrég a gyorsulási képességéről is készült egy videó, igaz, akkor "egyedül" volt az utcán. Most azonban ellenfele is akadt a kocsinak.

Ráadásul nem is akármilyen ellenfélről, sőt, ellenfelekről beszéhetünk: az egyik kihívó természetesen egy Tesla Model S volt, míg a másik oldalról egy LaFerrari próbálta bezsebelni a negyed mérföldön (400 méter) tartott verseny első helyét. Az Archie Hamilton Racing nevű YouTube-csatornára feltöltött videó szerint a Rimac mellett még az olaszok szuperautója is úgy tűnik, mintha állna, de a Nevetséges módba kapcsolt Model S se tudott sokat hozzátenni a versenyhez.

Márpedig ha a végső autó is olyna lesz, mint a Concept, az valószínűleg konkurenciát teremt a Teslának is. No persze nem azért, mert a mindennapokban használható autót terveznének majd, de hogy egy piaci szegmenst megnyernek vele a horvátok, az szinte egészen biztos.

http://hvg.hu/cegauto/20160818_rimac_concept_one_elektromos_auto

Szólj hozzá!

Címkék: tesla model s rimac rimac concept


Fantasztikus felfedezés: elkezdett begyógyulni az ózonlyuk az Antarktisz felett

2016.07.01. 09:43ide tette: kiterdekel

Az ózonlyuk 2000 és 2015 között négymillió négyzetkilométerrel lett kisebb az Antarktisz felett, a kutatók szerint.

Jó hírrel szolgáltak a kutatók, folyamatos méréseiknek köszönhetően kimutatták, hogy az ózonlyuk 2000 és 2015 között 4 millió négyzetkilométerrel lett kisebb, tehát gyógyulni kezdett.

 

 

A kutatók szerint ez annak köszönhető, hogy fokozatosan vonják ki a forgalomból azokat a vegyszereket, amik káros hatással vannak az ózonrétegre. Az ózon drámai elvékonyodását az Antarktisz felett 1980-ban vették észre.

EZT IS AJÁNLJUK:

 

Az ózon azért fontos, mert megszűri a káros ultraibolya sugárzást, ennek hiánya növeli a bőrrák, a szürkehályog kockázatát és kárt tesz a növényekben és az állatokban

– írja a BBC.

A mostani tanulmányt több tudós is történelmi jelentőségűnek tartja.

“Ez az első meggyőző bizonyíték arra, hogy megkezdődött az antarktiszi ózonlyuk gyógyulása” – mondta Dr. Markus Rex a Alfred Wegener Intézet német tudósa.

Az ózonréteg még mindig nagyon rossz állapotban van, ám láthatjuk, hogy a montreali egyezménynek hatása van, és a lyuk hosszútávon akár be is gyógyulhat. Ez nagy lépés előre

– mondta a professzor.

 

http://faktor.hu/faktor-van-meg-remeny-elkezdett-begyogyulni-az-ozon-lyuk-az-antarktisz-felett?source=hirkereso

Szólj hozzá!


El van ájulva a világ a magyar elektromos kisrepülőtől

2016.06.13. 22:47ide tette: kiterdekel

Egy kecskeméti hangárban összeraktak egy kétüléses sport- és oktató repülőgépet, amely már most világszám, és nagyon úgy fest, pár éven belül letarolhatja saját világpiacát. Öt éve még papíron sem létezett a Fusion 212, ma már több százat azonnal el tudnának adni a Siemensszel közösen fejlesztett magyar karbonrepülőgépből.

Jött egy ausztrál, vett egyet, jött egy román, ő is vett egyet, jött egy francia, ő kettőt vett.

Így durrant be a piacra a magyar fejlesztésű, Kecskemét mellett gyártottMagnus Fusion 212 ultralight/LSA kategóriájú repülőgép a németországi Friedrichshafenben rendezett Aero 2012 repülési szakkiállításon. A “vevők” úgy rendeltek, hogy a karbonkompozitból készült gépet ki sem próbálhatták.

Magnus Fusion 212 ultralight/LSA
©

Még nagyobbat szólt az Aero 2016-on – a legnagyobb európai repülési szakkiállításon – április 20-án bemutatott tisztán elektromos meghajtású verzió, az eFusion. A modell az első sikeres tesztrepülését idén április 11-én abszolválta, azaz kilenc nappal az európai, de inkább világpremier előtt, hiszen a német városban mindenki jelen van, aki számít ebben az iparágban.

Az ún. aerobatikus ("műrepülő") kategóriában ilyen elektromos meghajtású karbongéppel még nem jöttek ki a gyártók – és akkor még nem is beszéltünk további extrákról. Az elektromos szekcióban a fejlesztők el is nyerték az eFlight Award 2016 európai innovációs díjat, amit 2010 óta minden évben az AERO Friedrichshafen repülős kiállításon adnak át a legjobb elektromos fejlesztőnek. (Magyarországon hivatalosan szeptember 28-án debütál a modell Kecskeméten vagy Kiskunlacházán.)

Ilyen anyagból, ilyen meghajtással eddig még nem készült olyan repülőgép, amellyel akrobatikus manővereket is végre lehet hajtani.

Mindez hamarosan komoly versenyelőnyt jelent az eFusion számára. 2017-től ugyanis a pilótaképzés részeként 40 órás vészhelyzeti képzést is el kell végezni, ami mintegy 170 ezer kereskedelmi pilótát érint világszerte. Eddig mindössze 10 órás vészhelyzeti oktatás volt előírva, de a balesetek miatt ezt az óraszámot megemelték. Márpedig vészhelyzeteket leginkább akrobatikus gépekkel lehet gyakorolni, ráadásul a Fusion-család repülőgépeiben az oktató és a tanuló ülése egyedülálló módon nem tandemben – azaz egyik a másik mögött – hanem egymás mellett helyezkedik el. Ezáltal pontosan ellenőrizhető, hogy mit is csinál jól vagy rosszul a tanuló.

Csak villannyal
©

Ahogy a közúti közlekedésben, úgy a levegőben is a környezetkímélő megoldások felé megy a piac. Így bár a robbanómotoros gépből már többet is eladtak – szinte minden kontinensre jutott belőlük –, az ottjártunkkor a hangárban álló elektromos verzió jelenti a jövőt.

A finn szál

A Fusion fejlesztése 2011 végén kezdődött meg, akkor még a hagyományos robbanómotoros verzió volt a főcsapás. A prototípus elkészítéséig 150 millió forintot öltek a fejlesztésbe, melyet a két tulajdonos biztosított. Nem csak saját kútfőből dolgoztak, hanem együttműködtek a pilótaképzés egyik világszínvonalú műhelyével, a Finn Repülő Akadémiával. A finnek tudták, hogy az akkor elérhető gépekkel mi a probléma: fölöslegesen nagy teljesítmény, nagy fogyasztás, nagy sebesség, túlméretezett motor, és rendkívül drága fenntartás. A finnek olyan oktatórepülőt kerestek, ami alacsonyan tartja az üzemi költségeket. Végigpásztázták a világ összes gyártóját, így találták meg a Magnus honlapját. Idejöttek, kipróbálták a gépet, és azt mondták: ez az, amit kerestek.

Már 10 robbanómotoros gépünk repült, és elkészült az elektromos, amikor ránk talált a Siemens.

A német óriáscég, pontosabban budapesti leánycége 2014-ben kereste meg a Magnust. Elektromos fejlesztéseikhez kerestek partnert, olyat, akinek van repülési tapasztalata, épített már repülőgépet, és innovációban is erős. A Siemens az elektromos hajtást, az akkumulátor- és a motorrendszert akarta fejleszteni.

Ebben a helyzetben különösen jól jött, hogy a Fusion tervezésénél és fejlesztésénél már számoltak az elektromos meghajtással. A Magnus gépébe így folyamatos fejlesztés mellett lehet beépíteni a Siemens hajtás- és akkumulátor-rendszerét – a korábbi próbálkozások során mindig át kellett (volna) alakítani egy már meglévő gépet.

            Így aztán

a világ első műrepülhető elektromos repülőgépét sikerült megalkotni.

Besenyei Péter-féle kunsztokat azért persze nem lehet bemutatni a géppel, de ez nem is erre van kihegyezve. Viszont az alapokat ilyennel lehet igazán megszerezni. “Kifejezetten az oktatási piacra lövünk” – jelöli meg az üzleti célt Katona Imre, a fejlesztő Magnus Aircraft Zrt. tulajdonos-vezérigazgatója. A társaságban az Opten céginformációs szolgáltató adatai szerint még egy magyar magánszemély, Tarány Gábor  birtokol tulajdonrészt.

©

A legtöbb gyártó a minél nagyobb hatótávolságra hajt, ők nem. Egy oktatási program 15-20 perc,

felmegy a géppel, megcsinálja, lejön, akkumulátort cserélnek, és mehet fel a következő.

Erre bőven elegendő az akkumulátorcsomag, ami jelenleg 30 perces levegőben tartózkodást bír, de a szériagyártáshoz az egyórás levegőben lét a cél. Az akkumulátort 3 perc alatt lehet cserélni.

A 2018-ra tervezett sorozatgyártáshoz már most mintegy 200 előrendelésük lenne, ha lehetne előrendelni. Jelenleg ugyanis még nem lehet, csak 2017-től rendezik sorba az érdeklődéseket. “Érezhető volt, hogy van erő ebben a piacban, főleg az elektromos meghajtásban, de azt, hogy ekkora a valós kereslet, csak most realizáltuk.” Jelentkezett egy oktatással foglalkozó holland cég, amely az egész Benelux-térségben képviselné őket. Egy kormányprogram keretében ugyanis

2025-re teljesen elektromosra cserélnék a robbanómotoros megoldásokat a földi és légi járművek területén.

Ez egyből 35 repülős iskola gépparkját jelentené.

Kapcsolási rajz az üzem egyik termében
©

Egy másik – méreteiben a Benelux-államokhoz nem is hasonlítható – felvevőpiac Kína. Egy tavalyi kormánybejelentés szerint a következő 5-10 évben 2650 új belső repteret építenek – és mellé iskolákat is. Ugyanebben a periódusban 12 ezer Airbus- és Boeing-gépet rendeltek be, ezekhez legalább 70 ezer pilótát ki kellene képezni. Jelenleg 2600 pilótát tudnak egy évben kiképezni, mert ennyi oktatóbázissal rendelkeznek. Kínában a szmog miatt kimondottan környezetbarát gépekkel terveznek.

Bombáznak Kínából, hogy velünk akarnak dolgozni.

A kínai piacon 10 éven belül sokkal több pilóta lesz, mint a világon összesen, fokozatosan nyitják meg ugyanis a légteret a polgári repülés előtt. Indiából már tavaly novemberben megkeresték a Magnust, 250 repteret építenek, és nagyjából ugyanennyi iskolát is.

Kecskeméten minden hónap utolsó péntek-szombatja nyitott nap, a dílerek behozzák a potenciális vásárlókat és érdeklődőket. Amikor a gyártóbázison jártunk, éppen délutánra várták a komplett francia műrepülő-válogatottat, hogy kipróbálhassák a benzinmotoros gépet, hátha megtetszik, és ők is rendelnek párat.

Arról persze szó nincs, hogy a piac üres lenne,

többen is tolakodnak ebben a szegmensben, bár a szénszálas, fullkarbon test elég ritka, azért van a piacon, a korábban fémből készült gépeket gyártó cseh Sportcruizer és a szlovén Pipistrel gyártók kísérleteznek ilyen műrepülőgépekkel – mostanában térnek át a karbonra. Nemrég a kínaiak is kijöttek egy hasonló géppel. Mindenki robbanómotoros meghajtással, persze.

©

El nem hanyagolható előny a versenytársakkal szemben, hogy a Fusion 212 típusból 10 darab már ma is repül.

Ahhoz, hogy az érdeklődés akár csak egy részét is kielégítsék, kapacitást kell bővíteniük – nem is kicsit. A jelenlegi pénzügyi és technológiai adottságaik mellett havi 2-3 gép gyártására képesek, az összes igényt a mostani kapacitásaikkal csak 15-20 év alatt tudnának kielégíteni. A cél az lenne, hogy legalább havi 10 elektromos gépet építsenek, és emellett nem lehet felhagyni a robbanómotoros repülőkkel sem.  A szériagyártás egy gép előállítását 1100 munkaóráról 1000 alá tudja leszorítani.

Az igazi léptékváltáshoz a gyártóhelyet bővíteni kell a mostani 750 négyzetméterről 3 ezerre, a 15 fős gyártást pedig 150 fősre. A repülőgép kompozit “karosszériáját “ jelenleg Szerbiában készítik, ezt ekkora mennyiségnél vissza kell hozni. A szériagyártásban ugyanis nem lehet “ráülni” egy alvállalkozóra, mert a minőségi kontroll és a határidők betartása szigorú feltételekhez kötött, ha bárhol megakad a gyártás, súlyos kötbérekkel kell szembenézni.

A propeller állítása
©

A vállalkozás jelenlegi állapotában

ekkora kapacitásnövelést nem tudnak finanszírozni.

“Erősen előrehaladott” tárgyalásokat folytatnak magyar és külföldi, nagyon magasra taksált, ám a közvélemény számára ismeretlen szakmai befektetőkkel. “Még az első félévben realizálni kellene a forrásbevonást, hiszen a fejlesztés nem áll le.” Négy-öt olyan ajánlat van, amely

egy az egyben megvenné a céget, és mindent el is vinne az országból.

De a tulajdonosok a többségi magyar tulajdont támogatnák, csak kisebbségi részt adnának el.

Minden szempontból versenyképes

A karbon jóval drágább, mint a fém, viszont sokkal könnyebb, így lényegesen kisebb teljesítményű motorral is meg lehet hajtani. Emellett az üzemeltetési költségek is jóval alacsonyabbak: míg a konkurencia gépei jellemzően kerozinnal közlekednek, a Magnus motorosai egyszerű 95-ös oktánszámú benzinnel. Már az egységnyi árkülönbség is kétszeres, hiszen a kerozin literje 2 euró. Ráadásul kerozinból a konkurens gépek elfogyasztanak óránként 85-100 litert, a Fusion robbanómotoros változta 15-18 litert eszik. A  jelenleg elterjedt oktatógépek ára 100 millió forint körül mozog, a Fusion 212 ára ennek hozzávetőleg a harmada.

 

A motoros gép nettó súlya 310 kg, az elektromosé is csak 410 kg. (Emberekkel is 600 kiló alatt van.) Amikor “helyzet” van, akkor sem kell katapultálni a pilótáknak, hanem a fülke előtt elhelyezett ejtőernyő kinyílik, és szépen lehozza az egész gépet pilótástul, oktatóstul.

Állítási munkálatok a motoros verziónál
©

 

A gép műszerfala nem tűnik bonyolultabbnak, mint egy autóé. Az egész rendszert műholdon keresztül állandóan ellenőrizni lehet. Ha valamit frissíteni kell a beállításokon, a gyártó távolról beavatkozhat. Az eFusion olyannyira csendesen közlekedik, hogy fejhallgató nélkül is lehet beszélgetni benne.

Itthon értékesíteni nem igazán lehet. “A magyar iskolák inkább megvesznek 5-6 millió forintért egy használt Cessnát, semmint új gépbe fektetnének” – mondja Katona Imre vezérigazgató, az egyik tulajdonos, aki szerint inkább a tengerentúli piacokban lehet bízni.

Katona Imre vezérigazgató
©

Mivel az USA és Magyarország között nincs bilaterális légügyi egyezmény, magyar gyártó közvetlen nem szállíthat repülőgépet az USA-ba. Az amerikai piac becserkészése érdekében ezért létrehoztak Texasban egy végszerelő leánycéget, a Magnus America LLC-t – így a kijövő gépek "amerikaiak" lesznek.

A Fusion 212 alkotó elemeit tekintve egyébként több mint 50 százalékban magyar: ilyenek a precíziós módon – lézervágással, CNC-marással – megmunkált fémelemek, vagy például az ülések. Hogy mennyibe fog kerülni az új, elektromos gép? Egyelőre nem tudni, mert a Magnus már kikalkulálta a maga árát, a Siemens azonban a folyamatos fejlesztés és tökéletesítés miatt egyelőre kivár.

http://hvg.hu/kkv/20160608_erepulo_Fusion_Magnus_Aircraft_karbon_repules_repulogep_gyartas_magyar_vallalkozas_

 

Szólj hozzá!


Jöhet a rák elleni vakcina?

2016.06.03. 07:44ide tette: kiterdekel

A Nature-ben megjelent tanulmányban a kutatást végző nemzetközi tudóscsoport részletesen leírja, hogyan hozták létre, és hogyan működik a szer, emellett beszámoltak arról is, milyen eredményekkel járt a vakcinát beadása három, előrehaladott stádiumban levő betegnek.

Fotó: AFP

A vakcina tumorokból vett RNS-molekulákat és antigéneket tartalmaz – a fogalmak magyarázatához alább találhatsz rövid leírást.

RNS: A ribonukleinsav (RNS) a DNS-hez hasonló óriásmolekula. Minden szervezet RNS-molekulák segítségével állít elő az élethez nélkülözhetetlen fehérjéket. Néhány egyszerű szervezet (például vírusok) örökítőanyaga RNS.

A betegek immunrendszere a kezelés hatására olyan, úgynevezett “killer” vagy ölősejt T-limfocitákat kezdett előállítani, amelyek megtámadták a rákos sejteket.

T-limfociták: A T-limfociták immunsejtek, az immunreakciók nélkülözhetetlen résztvevői. A timuszban (csecsemőmirigyben) érnek és termelődnek (valamint fiatal korban a vörös csontvelőben is képződnek). Több változatát ismerjük, ebből az egyik a killer (citotoxikus, ölősejt). A killer sejtek a vírusok elpusztításában jeleskednek.

A vakcina hatásos volt az egerekben növekvő agresszív tumorok ellen is.

A vakcinák előállítása gyors és kevés költséggel jár, mert végső soron bármilyen tumor antigén kódolhatja az RNS-t”

– mondta Ugur Sahin professzor, a németországi Johannes Gutenberg Egyetemről.

Antigén: olyan fehérje, amelyet megtámad az immunrendszer.

A vakcina hatékony segítséget nyújthat a rák elleni küzdelemben.

A tanulmányban az áll, hogy három tesztalanynak adták be a vakcinát, de csupán alacsony dózisban. A páciensek immunrendszere reagált a szer beadására, de arra nem találtak bizonyítékot, hogy teljesen megszűnt volna a daganat – ekkor még nem a vakcina hatékonyságát tesztelték a kutatók, csupán az immunreakcióra voltak kíváncsiak.

A szer azonban hatásosnak bizonyult: az egyik betegnél a nyirokcsomó-daganat kisebb lett. Egy másik betegnél, akinél kioperálták a daganatot, nem tért vissza a betegség. A harmadik páciensnek összesen 8 tumor volt a testében. A vakcina beadás után megállt a rák további terjedése.

A vakcinával olyan RNS-darabok és antigének kerülnek a szervezetbe, amelyek aktiválják az immunrendszert. Ezután elszabadulnak a killer-sejtek, amelyek normális esetben a fertőzésekre jelentenek veszélyt, de a vakcina hatására, a rákos sejteket támadják meg.

T-limfocita rákos sejteket támad meg.

Fotó: AFP

Az immunterápiának számos formája létezik, és ezek egyre népszerűbbek a nyugati orvoslásban. A rák bizonyos fajtáit már 10 éve hasonlóan gyógyítják, az eredmények pedig a módszer hatékonyságára utalnak.

Míg a hererákot és a betegség sok más típusát jó eredményekkel tudják gyógyítani a jelenlegi a módszerekkel, addig a tüdőrák, a melanoma, az agyrák és a nyakon található daganatok nehezen gyógyíthatóak.

Amennyiben széles körben hozzáférhetővé válna a szer, akkor az egy komoly lépés lenne abba az irányba, hogy ezekből a betegségekből is mind többen épüljenek fel. A szer mellékhatása egy enyhe lefolyású megfázáshoz hasonlatos – amely, szembeállítva a kemoterápia brutális mellékhatásaival, igen enyhének számít.

A rák elleni immunterápia egy olyan terület, amely jelenleg nagyon gyorsan fejlődik. Ez a kutatás remekül bebizonyította, hogy működőképes az az elképzelés, hogy az immunrendszert a rákos sejtekben található antigének elpusztítására serkentjük. Bár a kutatás eddig kétségtelenül nagyon izgalmas eredményeket hozott, de várni kell még arra, hogy valóban bebizonyosodjon: a szer hatásos”

– mondta Alan Melcher professzor, az amerikai Rákkutatási Intézet munkatársa.

Jelenleg két dolog okoz fejtörést a kutatóknak: egyrészt, hogy az egerekben elért teljes gyógyulás az embereknél is elérhető-e. Másrészt a vakcina előállítása is gondot okozhat, hiszen ehhez szükség van nanotechnológiai eljárásokra – amelyek lehetővé teszik, hogy a megfelelő RNS-t és antigéneket juttassák a páciensek szervezetébe.

Az ehhez hasonló kutatások 15 éve folynak. Az orvosok azért látnak nagy fantáziát ebben a területben, mert az immunrendszer manipulálásában komoly lehetőségek rejtőznek, de ez a tudományterület még nagyrészt felfedezetlen. 

Jelenleg a kutatás kiterjesztése folyik: több páciensen és a rák több fajtáján szeretnék tesztelni az eljárást.

(Independent)

 

 

Forrás: Áttörés: jöhet a rák elleni vakcina

Szólj hozzá!

Címkék: rák gyógyszer


A jövő szélerőművei lapát nélküliek és jóval olcsóbbak lehetnek

2016.05.17. 19:18ide tette: kiterdekel

Egy spanyol startup vállalkozás, a Vortex, újragondolta a szélturbinák klasszikus, háromlapátos formáját és egy teljesen új dizájnnal állt elő. A neve Bladeless, nem véletlenül, hiszen ez egy lapát nélküli szélturbina, ami így néz ki:

A jövő szélerőművei lapát nélküliek és jóval olcsóbbak lehetnek

Forrás: Vortex Youtube

A lapát nélküli szélerőmű lényegében egy a földből kiálló masszív rúd. Mivel vékonyabbak, mint a klasszikus szélturbinák, és lapátjaik sincsenek, ugyanazon a területen több is elfér belőlük, így több energiát is képesek termelni miközben kisebb helyet foglalnak el.

A jövő szélerőművei lapát nélküliek és jóval olcsóbbak lehetnek

Forrás: Vortex, Upworthy


Működése az aeroelaszticitás tudományán alapul. A lapát nélküli design az aeroelasztikus lebegés energiáit hasznosítja, és a felnagyított rezgéseket felhasználva kevesebb szélből termel energiát. Bővebben az alábbi videóban magyarázzák el a Bladeless működését:


A cég szerint ez a megoldás 40 százalékkal olcsóbb, mint a hagyományos turbinák, mert a nagy lapátok igen drágák. Emellett a fenntartási költségeit is kevesebbre becsülik, mivel a lapát nélküli turbinákon kevesebb a mozgó rész. Az új szélerőművek állítólag csendesebbek is lesznek.

(Forrás: Upworthy)

Szólj hozzá!

Címkék: szélerőmű vortex